Výuková témata pro 2. stupeň
a)Řemesla Krušných hor (z historie až k současnosti)
Pro mnohé žáky jsou řemesla již zapomenutou historií. Toto prakticky zaměřené téma seznámí žáky během hodinové výuky s tím, co je to řemeslo, jaká řemesla byla vykonávána v Krušných horách a která se dochovala do současnosti. Žáci si přímo ve třídě vyzkouší vyrobit z vysoustružené obruče malou dřevěnou hračku. Mimoto budou ve třídě přítomny ukázky konkrétních výrobků, které v Krušných horách vznikaly a vznikají.
Jednodenní exkurze bude zaměřena především na praktické seznámení s těmito řemesly. Žáci navštíví Krušnohorský lidový dům na Lesné a vyzkouší si konkrétní výrobu řemesel. Jedná se především o práci s vlnou, předení, ukázka výroby krajky, výroba a malování perníčků, výroba dřevěných hraček. Třídní kolektiv bude mít možnost v rámci týdenního pobytu porovnat zachovalost tradic i na německé straně hor, při návštěvě městečka Seiffen. Rozšířením obzoru i o německou stranu hor docílíme komplexnosti představení řemesel v Krušných horách. Žáci účastnící se týdenního pobytu budou seznámeni s tímto modulem, pokud předtím měli jiný, a dále bude jejich zkušenost rozšířena o další náročnější prvky při výrobě předmětů typických pro Krušnohoří.
Výstupem tohoto tématu je seznámení s tím, co je to řemeslo, jaká řemesla zde byla v historii provozována a možnost vyzkoušet vybraná řemesla.
b)Procházky po zaniklých obcích Krušnohoří
Při výukové hodině ve škole budou žáci seznámeni se základními informacemi týkající se vlivu historických událostí na počet obcí a obyvatel v Krušných horách. Následně pomocí interaktivní výuky budou žákům ukázána konkrétní místa kdysi a dnes. Své poznatky bude třída zapisovat do pracovního listu.
Samotná exkurze bude zaměřena prakticky. Žáci navštíví s pedagogickým doprovodem a lektorem konkrétní místa, která se váží k historii Krušných hor a v současné době jsou velmi pozměněna. Pedagog si dopředu vybere náročnost trasy dle věku žáků. Jedná se o zajímavé téma, které bez osobní zkušenosti nemůže být nikdy „naučeno“. Žáci mají k dispozici geodetické vybavení a pásma a stávají se osadníky. Pomocí pomůcek a dokumentačních přístrojů-fotoaparáty, tablety, kamery - budou moci žáci zaznamenat současný stav dané lokality a porovnat jej s daty a fotografiemi uloženými v tabletu. Při práci žáci využijí pásma, nivelační sadu, trasírku, kolíky a kladívka, GPS pro uložení místa do mapy, tablet ke kontrole přesného umístění domu v terénu a četbě historických textů, fotoaparát a pracovní list.
Jejich úkolem je dle pokynů v pracovním listě a plánku původní obce změřit konkrétní budovy v lokalitě. Třída je rozdělena na skupiny a postupně označuje budovy, zakresluje vlastní plán, dokumentuje, fotografuje – jedná se vlastně o rolovou hru a každý má nějakou zásluhu při práci na daném místě.
Žáci si uvědomí zdroje hor a podmínky života zde. Každý také do pracovního listu zakreslí a zapíše výhody lokality, proč byla pro osídlení stanovena. Dále bude v listě zaznamenán současný stav lokality a důvody, proč byla zrušena.
Žáci navštíví Gabrielinu huť, Lesnou a dle domluvy s pedagogy případně i jiné obce, jako je např. někdejší obec za Flájskou přehradou směr Moldava.
Při týdenní pobytu si žáci prohloubí své znalosti o dané obci a pokusí se zhotovit nejdříve plánek, poté model dané vsi (např. Lesné). Pracovní list tak povede žáky k pochopení důvodu někdejších osadníků k obydlení území, hledání pozůstatků po osídlení, jako jsou sadové stromy, sakrálních památek v okolí a celkovému pochopení vlivu historických souvislostí na dnešní vzhled Krušných hor.
c)Těžba v Krušnohoří
Výukové téma je zaměřeno na historický význam těžby v Krušných horách, její vliv na rozvoj regionu a současný stav. Důraz bude kladen na pochopení souvislostí vlivu těžby na Krušné hory. Během výukové hodiny budou žáci seznámeni s jednotlivými nerostnými surovinami zde těženými (měď, cín, stříbro, olovo, železo, kobalt, nikl, wolfram, rašelina, hnědé uhlí, minerální prameny, dřevo), jejich výskytem a využitím. Žáci také fyzicky vyzkouší přiřadit konkrétní výrobky z daných surovin k názvům nerostných surovin.
Zároveň budou žákům pomocí interaktivní prezentace ukázána i místa, kde byly tyto nerosty těženy. Na závěr hodiny se žáci seznámí s tradicemi a zvyklostmi horníků. Pracovní list pak bude takovým průvodcem na těchto místech.
Při samotné exkurzi pak budou některá z těchto míst, včetně cesty do štol, přímo navštívena. Na daný den se tedy žáci stávají „horníky“. Kromě ukázky samotné práce horníka jim budou vysvětleny a prakticky ukázány i zvyklosti horníků a vliv těchto zvyků na tradice v Krušnohoří (Vánoční štola, pozdrav, symbol světla, socha Sv. Barbory,…). Jednodenní exkurze bude doprovázena odborným výkladem. Žáci účastnící se týdenního pobytu navštíví některé z těchto lokalit a zároveň budou mít možnost vidět „bonusové“ lokality nad rámec prvních exkurzí.